Wentylacja, „klima”, Zosia Samosia

A więc samowolna zmiana nadmuchu w XC60 2023.

Poniżej, na początek, że kiedyś było normalnie „ciekawostka” z Volvo XC60 z 2015 roku. Jakiś projektant wówczas myślał i dał wybór siły nadmuchu przy opcji automatycznej:

Stan w nowym: znowu znalazłem coś czego nie doszukałem się w instrukcji a co kłóci się z moją logiką i nastawami auta oraz… poprawnym zachowaniem w poprzednim aucie XC60 z 2015 roku (zdjęcie powyżej).

Poniżej znajdują się zdjęcia dwóch nastaw, które różnią się tylko jednym detalem: temperaturą. Na pierwszym zdjęciu jest najniższa możliwa wartość liczbowa czyli 17 a na drugim LO. Pozostałe parametry są tutaj też istotne czyli prawie nic nie jest włączone – wyłączone jest automatyczne kierunkowanie nadmuchu; w tym przypadku jest skierowane na szybę i na wprost a siła nadmuchu to 3.

O co mi chodzi?

Wentylacja Volvo XC60 2023 normalna praca

Sytuacja 1. Temperatura ustawiona na 17. W czasie jazdy wszystko przebiega zgodnie z oczekiwaniami czyli dmucha na prawie niesłyszalnym poziomie 3 a temperatura to 17 stopni (pod warunkiem, że na zewnątrz jest 17 lub mniej).

Wentylacja Volvo XC60 temperatura LO.

Sytuacja 2. Temperatura na LO. I tu jest jakaś wpadka ponieważ podczas jazdy system rozkręca siłę dmuchania do 5 lub nawet max. Proszę zauważyć, że jest wyłączona automatyka i klimatyzacja. Co gorsza, w momencie zadziałania funkcji Start/Stop czyli gdy zapala się zielone „A” nadmuch zostaje mocno spowolniony. I tak cały czas: gdy ruszam to nadmuch na max, że nie można rozmawiać a gdy zahamuję w korku to cisza. Dodam, że nie ma znaczenia układ temperatur zewnętrznej i wewnętrznej. W aucie może być cieplej niż na zewnątrz i odwrotnie. To nie ma znaczenia.
Takich „jaj” w poprzednim XC60 z 2015 roku nie było i nie jest to też pożądane przeze mnie no i nie jest zgodne z nastawami czyli sztywne 3 i brak automatyki.
Czemu to jest dla mnie istotne? Zwyczajnie: wsiadam do auta i oczekuję, że przy włączonym nadmuchu, bez otwierania okien będę miał wewnętrzną temperaturę podobną do tej z zewnątrz czyli gdy jadę w cieniu to będzie 14 a w słońcu 23, przykładowo. Włączanie grzania lub klimatyzacji jest w tym wypadku zbędne.

Reasumując: czemu pomimo sztywnych nastaw siły dmuchania system je ignoruje i jak to zmienić czyli zmusić nadmuch do pracy z wybraną, stałą prędkością przy temperaturze na LO (temperaturze zewnętrza auta)?
Tak zwyczajnie, prosto: nie chłodzi (pracuje bez włączonej klimatyzacji), nie podgrzewa, a dmucha ze stałą siłą i temperaturą powietrza z zewnątrz.

W mojej ocenie, dla mnie to jest wada i to dosyć bolesna ponieważ bardzo lubię jeździć bez klimy i bez grzania i tak nastawy z powodzeniem stosowałem we wszystkich innych samochodach.

Wg wsparcia system pomija wszystkie nastawy aby uzyskać skrajnie niską lub skrajnie wysoką temperaturę.

Hmmm, jako, że system tak samo źle zarządza nawiewem w obu układach temperatur (niższa wnętrze, wyższa zewnętrze i odwrotnie) to musi być wsparty przez dodatkowe chłodzenie a to jest WYŁĄCZONE. Przy uznaniu argumentacji wsparcia gdzie rzekomo priorytetem jest temperatura wnętrza a nie nastawy to zauważam , że system nigdy nie osiągnie skrajnie niskiej temperatury (a w sumie o jakiej wartości?). Nie wychłodzi do poziomu LO bez włączonej klimatyzacji. Wobec powyższego „rozkręcanie wiatraka” na max przy temperaturze LO wydaje się być błędem projektanta a tym samym wadą systemu. Moim zdaniem a więc prawdopodobnie autor logiki założył, że AC będzie aktywne a tu niespodzianka: można wyłączyć…

Kolejna wada nadmuchu, która uwidoczniła się w ciepły dzień to brak wpływu użytkownika na automatyczne dostosowanie siły nawiewu do prędkości jazdy. Nie ma tego parametru w ustawieniach. To ten sam stan, który opisałem przy temp na LO ale dotyczy … klimatyzacji. Nie, nie lubię klimatyzacji ale przy wysokiej temperaturze spada moja koncentracja co nie wpływa na bezpieczeństwo więc… klima jako siła wyższa. Włączam.
Stan powszedni: jazda w mieście, w korku, w słońcu czyli ruch bardzo wolny, ok. 4 – 5km/h. Stan zwyczajny w Krakowie ok 15:30 – 17:30 w centrum.
Włączona klimatyzacja, zadana temperatura 21 stopni, siła nawiewu na 3, kierunek dmuchania prosto i na szybę. Efekt: utrzymujące się gorąco w aucie, wyyyyraźnie powyżej zadanych 21 stopni.

Czemu…? Ponieważ system w swojej logice dostosowuje siłę nadmuchu do prędkości jazdy, która jest znikoma lub zerowa: trzy auta na jedną zmianę świateł. (a może nawet wyłącza klimatyzację ponieważ jest zasilana gdy pracuje silnik spalinowy a start/stop to ogranicza?). Czas jazdy w korku ok. 40 minut. System w moim aucie nie jest w stanie poprawnie, zgodnie z nastawami chłodzić wnętrza ponieważ nie osiąga skutecznej prędkości nadmuchu.